Plegridy

Samen met mijn moeder had ik gisteren de afspraak met de MS consulente. Het was een gesprek van een uur maar er zijn veel antwoorden gegeven op de vragen die we hadden.

In eerste instantie vertelde ze wat MS nu precies inhoudt en heeft ze me tips gegeven om om te gaan met mijn moeheids aanvallen. Deze komen soms zo onverwacht dat ik er niet op kan anticiperen. Ze gaf als tip bij te houden rond wat voor tijdstip deze aanvallen zijn en zo nodig hiervoor al maatregelen te nemen als in even een korte pauze in te lassen. Ze adviseerde me ook goed mijn grenzen aan te geven, wel blijven te bewegen en goed op mijn voeding te letten.

Dan de medicatie. Ze had helaas niet doorgekregen dat ze mij moest inlichten over alle medicatiesoorten, maar heeft me alsnog ingelicht. Ik was zelf al op onderzoek uit gegaan en mijn voorkeur gaat uit naar de medicatie Plegridy (<— Clickable). De redenen van deze keuze is dat het maar 1 keer in de twee weken gespoten hoeft te worden, het hoeft dus niet elke dag ingenomen te worden en de bijwerkingen vallen in vergelijking met de andere medicatie reuze mee. De bijwerking die Plegridy heeft zijn griepachtige verschijnselen zoals koorts, spierpijn en rillingen. In de informatiefolder stond de tip om voor het slapen gaan te prikken en voorafgaand het prikken paracetamol in te nemen zodat je er hopelijk doorheen slaapt.

Zojuist kreeg ik de mail van mijn MS consulente met de informatie dat mijn neuroloog het een goed idee vind om met deze medicatie te starten en vanmiddag gaat het recept op de fax naar de farmaceut. De farmaceut zal dan weer contact met mij opnemen met de informatie waar en wanneer ik het op kan halen. Hierna zal ook de instructieverpleegkundige contact opnemen om een afspraak in te plannen om voor het eerst te prikken. Ik vind naalden verschrikkelijk maar na deze mail dringt het ineens meer tot me door en ik vind het behoorlijk spannend.

Reacties

Populaire posts