Switch

De kogel is door de kerk, het is tijd om te switchen van medicatie. De Plegridy bezorgt me alleen maar grotere en pijnlijke spuitplekken waardoor er amper ruimte overblijft om te prikken. ‘Dan toch maar over op tabletten?’ vroeg mijn MS consulente. Ik moest daar echt even over nadenken gezien alle ervaringen die ik lees gaan over bijwerkingen als maag-darmklachten en zogeheten ‘flushes’ (behoorlijk erge opvliegers). Naast deze klachten kunnen het aantal lymfocyten (witte bloedlichaampjes) dalen wat dan weer andere klachten kan veroorzaken als een virus genaamd PML (Progressieve Multifocale Leukoencefalopathie), ik schrok daar wel behoorlijk van. En we weten allemaal zo langzamerhand wel hoe angstig ik kan worden van maag-darmklachen dus ik heb alles goed af moeten wegen voordat ik uiteindelijk mijn beslissing nam om over te gaan op Tecfidera.



Het liefst neem ik helemaal geen medicatie, maarja, dan is het maar afwachten wanneer de volgende schub is en dan zal de MS niet geremd worden.. ‘Het moet maar’, dacht ik en als het niets voor mij is kan ik altijd nog andere medicatie proberen. Dit zeg ik allemaal al zuchtend want ik vind de gedachte van tweemaal daags een tablet slikken waarbij er kans is op je beroerd voelen helemaal niks.

Het recept is de deur uit dus ik zal binnenkort een telefoontje kunnen verwachten van de leverancier. Tot die tijd mocht ik stoppen met de Plegridy, wat opzich al een opluchting gaf want zo hoef ik me niet meer bezig te houden met waar ik dit keer moet prikken zonder een ontsteking te krijgen etc.

Ik houd jullie op de hoogte!

Reacties

Populaire posts