Aan de pillen

Het was zover, ik moest eraan geloven. Elke dag 2 pillen slikken. Elke. Dag. Ik vond - en vind - dit nog steeds een ellendig idee, maar zonder kan ik ook niet. In de 2,5 week zonder medicatie merkte ik toch duidelijk verschil en had ik weer sneller tintelingen namelijk.


Ik heb er zo erg tegenop gezien om te starten en we weten allemaal wel wat stress doet met MS he. Ik kreeg al tips van mensen in een specifieke Tecfidera facebook groep dat ik het beste de capsule in kan nemen met zuivel, dus ik heb flink wat griekse yoghurt ingeslagen. En pindakaas, want dat is vettig en schijnt bijwerkingen als maagdarm klachten ook te verminderen. Voor iemand die vanaf kinds af aan haar dag Ć”ltijd start met een boterham met hagelslag is om 7:00 uur ‘s ochtends een boterham met pindakaas naar binnen werken een hel. Sowieso ben ik geen fan van pindakaas, maar als het helpt..

2 crackers met pindakaas en een kommetje griekse yoghurt en bij het laatste neem ik de capsule in. Hetzelfde doe ik na het avondeten en tot dusver gaat het wel oke. Ik heb gisteren, terwijl ik in de winkel stond, mijn eerste flushing gehad. Het voelde alsof ik volledig in de fik stond en i.p.v. voor een kachel erin zat. Ik wist niet waar ik het zoeken moest en stond middenin de winkel mijn sjaal af en jas open te doen. Kan me prima voorstellen dat het winkelpersoneel me een gekkie vond op dat moment. Na een halfuur zakte het weer af, zoals voorspeld door de Tecfidera verpleegkundige. Als de bijwerkingen zo blijven zoals het nu gaat ben ik tevreden, maar ik moet over een aantal weken over op de hogere dosis dus we zullen zien he.

Beatrixoord
10 februari had ik mijn intakegesprek bij het Beatrixoord voor mijn revalidatietraject en n.a.v. de intake met de revalidatiearts werd me vertelt dat ik oproepen ga ontvangen voor de ergotherapeut, fysiotherapeut, psycholoog en ik zal een inspanningstest krijgen. Genoeg te doen dus maar het is voor een goed doel. 

Visio
Vandaag had ik mijn laatste afspraak bij Visio te haren i.v.m. de klachten van mijn linker oog. Om een lang verhaal kort te maken en wat ik ook al een beetje verwachtte, het advies is een afspraak te maken bij het Beatrixoord om een revalidatietraject te starten want de klachten zijn meer gerelateerd aan (MS)vermoeidheid. HA! Was ik ze al lekker voor met die afspraak he.

Bedrijfsarts
Ik was alweer een uurtje meer aan het werk en besloot vandaag af te spreken dat ik vanaf 9 maart 3 keer 3 uur ga werken, dus drie dagen, drie uur. Er zit eindelijk vooruitgang in en daar ben ik enorm blij om. Ik pak mijn eigen werk weer wat meer op en het werk geeft me ook weer energie. 

Al met al gaat het de goede kant weer op!

Reacties

Populaire posts