MS en hormonen

Voor alle lezende mannen, dit wordt een post over MS en het effect daarvan op hormonen a.k.a. PMS bij vrouwen (want duh, mannen worden niet ongesteld en hebben dus ook nooit last van PMS). Geheel begrijpelijk als jullie nu afhaken. Mooi meegenomen als jullie blijven lezen; wie weet leren jullie nog wat. Grapje, niet boos worden.

Waarom ik over dit onderwerp een blogpost schrijf? Het viel me op dat ik me uitermate beroerd voel als ik die ene week met de rode vlag nader en meer MS gerelateerde klachten heb en ging op onderzoek uit. Misschien zijn er meer vrouwen met MS onder de lezers die hetzelfde ervaren. Normaliter voelde ik me ervoor ook wel ‘meh’, beetje meer vermoeid, pijn etc. Maar de laatste tijd voel ik me echt sowieso 1 a 2 dagen zo ontzettend slecht. Een lopende PMS reclamebord ongeveer. Hoofdpijn, misselijk, buikpijn, lage rugpijn, niet warm kunnen krijgen, opgeblazen buik, snel prikkelbaar/emotioneel en dat allemaal x 10. Oke dat is overdreven maar x 3 klopt toch aardig. En of dat nog niet ontzettend naar genoeg is wakkert dit dus mijn MS klachten aan. Zo heb ik sneller last van mijn benen, doet mijn onderrug zeer en zou ik zo een hele dag kunnen slapen voor mijn gevoel. Ook mijn linker oog doet moeilijker als normaal. Dit alles + PMS = recipe for disaster.

Tijdens mijn speurwerk stuitte ik op het volgende artikel, het is in het Engels fyi:


’While MS doesn’t typically worsen menstrual symptoms, the menstrual cycle may have an effect on MS symptoms.’

Er is dus duidelijk wel een link tussen meer MS klachten en de menstruatie cyclus. Ik wist dit niet en dacht al die tijd dat ik ‘gewoon’ slechte dagen had of me aanstelde. Niet dus en ik weet nu dat ik rustiger aan moet doen op die momenten. Wat had ik ook zonder google gemoeten he. Ik ben heel benieuwd of er meer vrouwen met MS dit ook zo ervaren.

Tecfidera
Inmiddels slik ik al een paar weken Tecfidera en gaat het op af en toe mega flushings (opvliegers) goed! Het recept voor de 240mg is de deur uit en over ongeveer 2 weken begin ik daar mee. Laten we hopen dat het allemaal goed zal blijven gaan. 21 april is mijn controle bij de neuroloog en moet ik vooraf bloed lagen prikken om te zien of alle lymfocyten etc. in orde zijn.

Reacties

  1. Zo herkenbaar! Ik voel me echt heel ziek alsof er een schub aangekomen is, maar dan is het weer tijd voor de maandelijkse ongemakken...ik heb het al een paar keer tegen neuroloog gezegd, maar reageren ze niet op. Ik vrees dat als ik in overgang kom, nog erger wordt....het wordt namelijk steeds erger iedere maand...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hormonale schommelingen en ms gaat echt niet samen inderdaad. Ik zit in de overgang, wat de ms ontzettend heeft aangewakkerd. In goed overleg met gyneacoloog begonnen met hormoontherapie en dat gaat een stuk beter! Heel jammer dat de neurologen hun schouders ophalen ��

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts